מדריך לשיקום, מחלות וטיפולים רפואיים גריאטריים

מתי פונים לרופא גריאטרי מומחה

הזקנה מלווה, פעמים רבות, במחלות ותופעות בריאותיות שונות, שמופיעות כתוצאה משחיקה טבעית של הגוף, היחלשות מערכת החיסון, שינוי בהרגליי התזונה ובמצב הקוגניטיבי והנפשי. היות והטיפול בחולים מעל גיל 65 שונה מהותית מאשר בגילאים אחרים, ישנה התמחות ייחודית ברפואה המוקדשת כולה לאוכלוסייה זו: גריאטריה. רופא גריאטרי מומחה יידע לטפל באופן מיטבי בבעיות הרפואיות השונות המאפיינות את הגיל השלישי. לפניכם המדריך המלא ובו כל המידע אודות שיקום, מחלות וטיפולים רפואיים גריאטריים.

מחלות נפוצות בגיל השלישי

בני גיל הזהב מפתחים בעיות רפואיות שאופייניות לתקופה זו של החיים, ונוטות לרב מערכתיות ולהשפעה על חלקים שונים בגוף בה בעת, מה שהופך את התסמונות הגריאטריות למורכבות למדיי. ישנן מספר בעיות רפואיות ומחלות, שנפוצות בגיל הזקנה. לפניכם רשימה חלקית אך ממצה שלהן:

מחלות נפוצות אצל קשישים

הפרעות שינה: ירידה באיכות השינה ובעיות בהירדמות וביכולת לישון רצוף שנת לילה מלאה. הסיבות שעשויות להיות לכך רבות, וכוללות, בין היתר, מתח, חרדה ודיכאון, דמנציה והזיות, תופעות לוואי תרופתיות, כאבים שונים, דלקות פרקים, קשיי נשימה, בעיות עצביות, צרבות, ותכיפות במתן שתן במהלך הלילה.

בלבול והזיות: תופעה נפוצה אצל רבים מהקשישים, שעשויה לנבוע מגורמים רבים, ביניהם תופעות לוואי תרופתיות, התייבשות, חוסר איזון של בלוטת התריס, זיהומים, ליקויים בראייה ובשמיעה, הפרעות עצביות ועוד.

סחרחורות: תחושות של סיבוב, חוויה דמוית התעלפות או עילפון ממשי וחוסר שיווי משקל, שעלולים לגרום לנפילות, ויכולים להוות תוצאה של מצבים רפואיים מגוונים. בין הגורמים הרווחים לסחרחורות בקרב קשישים ניתן למנות לחץ דם נמוך, הצטברות קריסטלים באוזן הפנימית, התקפי חרדה, ליקויי ראייה ותופעות לוואי תרופתיות.

אוסטאופורוזיס: בריחת סידן מהעצמות הגורמת להן להיות פריכות ושבירות יותר, וזאת כתוצאה מחסרים תזונתיים, היעדר פעילות גופנית, צריכת אלכוהול ועישון או הפרעות בתפקוד בלוטת התריס.

קשיי בליעה: תופעה שעלולה לפגוע בתזונה קשות, והווה גורם סיכון לחנק ולשאיפת נוזלים או מזון, עשויה לנבוע מתופעות לוואי תרופתיות, דמנציה ומחלות אחרות.

תת תזונה – התיאבון והצורך באנרגיה קלורית יורדים באופן טבעי עם הגיל, אך ההזדקקות של הגוף לוויטמינים ומינרלים כדוגמת סידן וויטמיני B12 ו- D עולה. תת תזונה בקרב קשישים עלולה לגרום לחולשה, פגיעה בניידות, היחלשות של העצמות וסוכרת.

בריחת שתן: בעיות בשרירי שלפוחית השתן, דלקות בדרכי השתן, עצירות, סוכרת, דמנציה ותופעות לוואי תרופתיות הן רק חלק מהגורמים שעלולים להקשות על הקשיש לשלוט בסוגרים.

ייעוץ והכוונה למציאת בתי אבות, דיור מוגן ומוסד סיעודי

חייגו ו 072-395-1175 

או השאירו פרטים:

דמנציה – פגיעה בתפקודים הקוגניטיביים ובצלילות המנטלית, ששכיחותה עולה עם הגיל, ואשר עלולה להיגרם מגורמים רבים, שהנפוץ ביניהם הנו מחלת האלצהיימר.

ליקויי ראייה – בעיה שכיחה בקרב בני גיל הזהב, הכוללות מנעד רחב של הפרעות כדוגמת קטרקט, קוצר ראייה, גלאוקומה, מחלת עיניים סוכרתית ועוד. ליקויי ראייה עלולים לגרום לנפילות ולפגיעה במאור עיניו של הקשיש.

ליקויי שמיעה – אובדן השמיעה מהווה בעיה רפואית נפוצה, שפוגעת באיכות החיים וביכולות התקשורתיות בקרב קשישים.

נפילות – מהוות את הגורם המוביל לפציעות ופגיעות חמורות אצל אנשים מבוגרים, ונגרמות, בין היתר, מליקויי בטיחות בביתו של הקשיש, תופעות לוואי תרופתיות, קשיי הליכה וראייה, דלקות פרקים, סחרחורת, חולשה ותת תזונה.

שיקום רפואי גריאטרי

תהליך שיקום גריאטרי נועד לאנשים מבוגרים שעברו אירועים רפואיים חמורים לחזור לתפקוד מיטבי בהיבטים הגופניים, החברתיים והנפשיים. ישנם מספר מצבים שאחריהם נדרש שיקום גריאטרי. אלו כוללים אירועים מוחיים, הפרעות נוירולוגיות שונות, בעיות אורתופדיות חמורות כמו שבר במפרק הירך ואף קטיעת גפיים והחלמה ממחלות חמורות וממושכות הכרוכות בריתוק למיטה.

יש לציין שגם אנשים מבוגרים מאוד עשויים להגיע לשיפור תפקודי בטיפול הנכון, ולכן שיקום גריאטרי יכול במקרים רבים לסייע לקשיש להישאר במצב תפקודי ועצמאי יותר, ולהימנע מתלות בתמיכה סיעודית קבועה. מקום השיקום משתנה בהתאם לאופי הבעיות הרפואיות צרכיהם ואפשרויותיהם של הקשיש ומשפחתו, ועשוי להתקיים במחלקה שיקומית גריאטרית, מרכזי אשפוז יום שיקומי, מכונים ייעודיים או בבית המטופל .

פיזיותרפיה לקשיש
דגל אדום

דגלים אדומים שעלולים להעיד על הידרדרות מסוכנת

ישנם מצבים בהם לא קיים שום ספק שיש לגשת למיון באופן מידי ובהול. לעומת זאת, קיימים מצבים שעלולים להיות מסוכנים מבחינה רפואית במידה ולא יטופלו בדחיפות, ולא תמיד נגלים על פני השטח. לפניכם תסמינים שמהווים דגלים אדומים, ומצריכים לפנות לקבלת סיוע רפואי בסמוך ככל הניתן להופעתם:

תסמינים מקדימים לאירוע מוחי: אם אתם רואים או שהקשיש מתלונן על חולשה, נימול או שיתוק פתאומיים ברגל, יד, בפנים או באחד מצדי הגוף, הרגל, או הפנים בצד אחד של הגוף, הפרעות פתאומיות בראייה או בדיבור או כאבי ראש חריגים – ייתכן והוא עומד ללקות באירוע מוחי או מצוי במהלכו. בקשו ממנו לומר משפט מסוים ופשוט, לחייך, ולהרים את שתי ידיו מעלה. אם הדיבור קטוע או מבולבל, החיוך מעוות או שהידיים אינן עולות מעלה בתיאום – גשו מיד לקבלת סיוע רפואי.

תסמינים המעוררים חשד לאירוע לבבי: אם מופיעה אי נוחות בחזה שבאה והולכת לסירוגין או מוחמרת במאמץ פיזי, ייתכן ומדובר בסימן מקדים לאירוע לבבי, ורצוי לפנות בהקדם לקבלת עזרה רפואית. במידה ומתעורר כאב חריף בחזה או בין השכמות, שעשוי גם להקרין לזרוע שמאל, עם או ללא סימנים נלווים של קוצר נשימה, הזעה, חולשה ובחילה, הזמינו מיד אמבולנס!

סימנים להופעת דמנציה: אמנם לא מדובר בבעיה רפואית בעלת סיכון מידי כמו אירוע לבבי או מוחי, אבל דמנציה יכולה לנבוע ממחלות שונות, אשר הטיפול המוקדם בהן עשוי לסייע ולהאט את קצב ההידרדרות. בנוסף, חלק מהמצבים הגורמים לדמנציה, כמו גידולים מוחיים, פגיעה בזרימת הדם למוח, טרשת נפוצה ועוד – עלולים בהחלט להיות מסכני חיים. אכילת חפצים, דיבור מקוטע ומבולבל, בהייה תכופה ונפילות חוזרות – עשויים להעיד שקיימת פגיעה דמנטית, ויש לפנות לבירור רפואי.

סימנים שעלולים להעיד על דיכאון ברמה אובדנית: 15% מבני הגיל השלישי סובלים מתסמינים דיכאוניים, אולם בקרב כ- 3% מהם מדובר בדיכאון קליני ממשי, שעלול להוביל בשיעור גבוה למחשבות אובדניות ואף לביצוען. אם הקשיש מאבד עניין ברוב הפעילויות שנהג לעשות, מאתר את חייו כריקניים, משעממים או מיותרים, סובל מהיעדר תיאבון קיצוני, חרדות קשות או קשיי שינה משמעותיים – רצוי לפנות לייעוץ רפואי.

סימני תת תזונה ואנורקסיה: בין 10- 30 אחוזים מהקשישים סובלים מאנורקסיה ומורידים במשקל בשיעורים גבוהים מדיי ואף מסוכנים. הסיבות לכך מגוונות, ויכולות לנוע בין הפרעות בליעה, לדיכאון ואף פגיעה קוגניטיבית. אם חלה הרזייה ניכרת במידה מוגזמת – חשוב לפנות לקבלת עזרה רפואית.

כיצד יכול הרופא הגריאטרי לעזור?

גריאטריה היא ענף ברפואה העוסק בטיפול בקשישים הסובלים ממחלות שונות האופייניות לתהליך ההזדקנות, בעוד פסיכוגריאטריה, כתת התמחות בפסיכיאטריה, מתמקדת במניעה וסיוע בבעיות ומחלות נפשיות אצל בני גיל הזהב. הרופא הגריאטרי יכול לאבחן ולהעריך ביסודיות את מצבו של הקשיש, ולפקח על המטפלים השונים הלוקחים חלק בטיפול בו, המגיעים מתחומים מגוונים כמו סיעוד, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, עבודה סוציאלית ופסיכולוגיה.

שני קשישים בבית חולים

בנוסף, מסייע הרופא המומחה בגריאטריה לקשישים לנהל אורח חיים מיטבי, לשמור על בריאותם ולנהל יחסים חברתיים ומשפחתיים טובים יותר. אבחנה של רופא גריאטרי מומחה חיונית, בין היתר, להערכת מצבו של הקשיש בכל הנוגע לזכויות המגיעות לו, כדוגמת קבלת גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי. הרופא המומחה בפסיכוגריאטריה יסייע להתמודד עם מצבים כמו דיכאון וחרדה, יידע לאבחן במדויק האם קיימת פגיעה קוגניטיבית או דמנציה, וכן לייעץ על מידת יכולתו של הקשיש לבצע פעילויות שונות כדוגמת נהיגה, על פי יכולותיו המנטליות והגופניות. לאור חשיבותו הרבה של הטיפול הרפואי הגריאטרי, במוסדות רבים המיועדים לקשישים, כמו בתי אבות ובתי חולים סיעודיים, שוהה בדרך כלל רופא גריאטר באורח קבוע. 

לסיכום, הרופא הגריאטרי הוא איש המקצוע שאליו כדאי לפנות לקבלת ייעוץ רפואי בהקשרים של הזדקנות, והנו הכתובת הנכונה לטיפול יעיל ומקיף בכל בעיה גופנית או נפשית בגיל השלישי.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן