מיהו הפסיכוגריאטר ואיך הוא עוזר לקשישים?

פסיכוגריאטריה היא ענף במדע העוסק בבריאות הנפש של אנשים בגיל השלישי- מעל גיל 65, מיהו הפסיכוגריאטר , במה הוא שונה מפסיכיאטר וכיצד הוא יכול לעזור לקשיש? בשאלות אלה נעסוק במאמר וננסה לענות עליהן ולהציג מידע חיוני אשר יכול לעזור ולשפר את איכות חייו של המטופל ובני משפחתו.

תפקידו של פסיכוגריאטר

פסיכוגריאטר הוא רופא מומחה בתחום הפסיכיאטריה או הגריאטריה העוסק בטיפול בקבוצת הגיל השלישי, עם השנים וההתבגרות חלים שינויים גופניים, קוגניטיביים, רגשיים ונפשיים בקרב אנשים העלולים לגרום לקשיים ופחדים בקרב הקשיש ובני משפחתו שאינם יודעים כיצד עליהם לנהוג.

בשלב ראשון הפסיכוגריאטר מבצע אבחון בו נלקחות בחשבון מחלות גופניות של הקשיש, תרופות אותן הוא נוטל והשפעתם של מצבים שונים על תפקודו. בנוסף מאבחן הפסיכוגריאטר את מצבו הנפשי של הקשיש ומבצע הערכה האם הוא סובל מדיכאון, חרדה והאם יש טיפול תרופתי שיכול לעזור לו.

תמונה מצוירת של בלש פרטי

הפסיכוגריאטר מבצע הערכה לגבי מידת הפגיעה בזיכרון, ריכוז בעייתי ויכולת הקשיש לבצע פעולות באופן עצמאי וכן בוחן את הצורך והנחיצות בתמיכה על ידי טיפול פסיכולוגי, תמיכה ביתית בעזרת ביטוח לאומי ומסגרת של בית אבות.

תחומי התמחות

  • בדיקה פסיכיאטרית, לקיחת אנמנזה והתוויית טיפול מתאים לקשיש.
  • ביצוע הערכה תפקודית וקוגניטיבית בגיל מבוגר.
  • גיוס משפחה ושירותים פסיכוסוציאליים לאבחון, טיפול ושיקום.
  • התייחסות לתופעות של זקנה כגון הסתגרות, נסיגה והזנחה.
  • התייחסות לקשיים של הסובבים את החולה בדגש על האפוטרופוס.

ייעוץ והכוונה למציאת בתי אבות, דיור מוגן ומוסד סיעודי

חייגו ו 072-395-1175 

או השאירו פרטים:

מתי כדאי לפנות לפסיכוגריאטר

אוכלוסיית הקשישים הינה קבוצת גיל ייחודית בנוגע לאבדנים חברתיים – פטירת בן הזוג ותחושת בדידות, נפשיים – הסתגרות ונסיגה ותפקודיים – שינויים בשגרת היומיום, פרישה מהעבודה ומעבר לבית אבות. השינויים הפיזיולוגיים בדגש על מחלות עלולים להביא להידרדרות נפשית ומצבים של דיכאון וחרדה.

השינוי באורח החיים קיצוני לעיתים וכולל בין היתר עזיבת מקום העבודה והמסגרת החברתית המקשה על ההתמודדות היומיומית וכן סיכוי גבוה לאובדן של בן/בת הזוג וקרובים המובילים להתמודדות עם אבל. בישראל אוכלוסיית הקשישים מתמודדת גם עם זיכרונות השואה הקשים בנוסף לזקנה עצמה.

שינויים בתפקודים קוגניטיביים, מוגבלויות ותסמינים נפשיים כלולים בהגדרה של "תשישות נפש" המתאפיינת באובדן זיכרון, שיפוט לקוי וניתוק ובתסמינים של חוסר שקט, תוקפנות ,שוטטות, בלבול ועוד.

מחלות ניוון כגון אלצהיימר ודמנציה מהוות גורמים לתופעת תשישות הנפש. בקרב אוכלוסיית הקשישים בעיות נפשיות מתבטאות לעיתים באופן פיזיולוגי וקיימת נטייה לפנות לטיפול בהיבט זה אולם מצבים אלה מצריכים אבחון וטיפול פסיכוגריאטרי, מומלץ באם מבחינים קרובי המשפחה במצב של דיכאון, חרדה או תסמיני תשישות נפש לפנות למומחה בתחום הפסיכוגריאטרי.

המחלות בהן מטפל הפסיכוגריאטר

הפסיכוגריאטר מטפל במגוון בעיות הנוגעות לקשישים הכוללות קושי בהתמודדות עם שינויים, מתח, אובדן ומוות, דיכאון גיל הזהב, בעיות קשב וריכוז, דמנציה, חרדה ובעיות שינה.

בגיל מבוגר מחלות ובעיות פיזיות מתמשכות כגון פרקינסון, מחלות לב, סוכרת ועוד מעוררות בעיות נפשיות ולעיתים מצבים נפשיים מובילים למחלות דוגמת לחץ נפשי בקרב נשים העלול לגרום לאלצהיימר. מחלה נוספת המאפיינת גיל מבוגר היא שיטיון המתבטאת בהידרדרות מנטלית וקשיים תפקודיים.

הפסיכוגריאטר מסייע לקשיש בהתמודדות עם מחלות אלה ועם הקשיים התפקודיים הנלווים להן וכן מתפקד כמטפל בבעיות של הידרדרות מנטלית בקרב קשישים. תחום עיסוקו של הפס

יכוגריאטר רחב וכולל טיפול בבעיות והיבטים רחבים של דמנציה לסוגיה, אלצהיימר, דיכאון של הגיל השלישי, חרדות וטיפול בבעיות משפחתיות וסוציאליות.

תהליך האבחון כולל שלושה חלקים מרכזיים

  1. אבחון קוגניטיבי – שאלות ומבחנים שמטרתם לבדוק את רמת הקוגניציה של הקשיש, זיכרון, התמצאות במרחב ועוד.
  2. אבחון מחלות נפשיות – אבחנה פסיכיאטרית לזיהוי מחלות נפש כגון: חרדה, דיכאון ועוד. מתאפשר אף אבחון בשלב מוקדם של המחלות והתאמת טיפול תרופתי.
  3. בדיקות כלליות – ביצוע בדיקות דם, שתן ובדיקות נוספות של א.ק.ג, לחץ דם, בדיקות הורמונליות ועוד.

לאחר האבחון ממליץ הפסיכוגריאטר על הטיפול המתאים ויכול לתת למשפחה ולחולה כלים להתמודדות עם המצב. האיפול כולל בדרך כלל מתן תרופות וכן דרכים יעילות לספק תמיכה ולשפר את איכות חייו של הקשיש באופן משמעותי. במצבים נפשיים כרוניים כגון תשישות אשר בהגדרה אינה ניתנת לריפוי נעשות פעולות להקלה בתסמינים ומניעת החמרה והידרדרות, הפסיכוגריאטר מתאים תרופות אשר יאפשרו לקשיש לתפקד באופן הטוב ביותר, יפחיתו את סיבלו ויאפשרו לו לחיות את חייו בכבוד, כמו כן ימליץ הרופא על מוסד המתאים ביותר למטופל וינחה את הצוות המטפל בצרכיו הספציפיים תוך מתן חוות דעת על מצבו בהתאם לאבחון.

חוות דעת משפטית

הפסיכוגריאטר הינו מומחה בתחום חוות דעת משפטיות, בתי המשפט נזקקים לחוות דעת משפטית במקרים רבים המתייחסת למצבו הנפשי. אדם מבוגר הרוצה לערוך צוואה זקוק לחוות דעת פסיכיאטרית אשר תוכיח כשירותו הנפשית לערוך מסמך מסוג זה. חוות הדעת של הפסיכוגריאטר ניתנת על מנת לוודא כי כותב הצוואה מודע למשמעות המסמך וכי הוא מונע משיקולים ענייניים ללא השפעה בעייתית מאנשים בסביבתו הקרובה. חוות הדעת מאפשרת ערעור לאחר מותו של המצווה במצבים בעייתיים בהם הופעלו לחצים או איומים על המצווה.

חוות הדעת של הפסיכוגריאטר דרושה בהליכים משפטיים ובמיוחד במקרים בהם עוסק התיק במצבו הנפשי של הקשיש. חוות דעת משפטית נדרשת במקרים בהם הנאשם אינו אחראי למעשיו ולכן זכאי להגנה או לצורך קביעת אפוטרופוס וכן בתביעות מול ביטוח לאומי.

איש עם פטיש משפטי

אפשרויות סבסוד הטיפול הפסיכוגריאטרי

טיפול פרטי אצל פסיכוגריאטר עשוי להיות "עסק יקר" וקיים קושי אצל משפחות רבות במימון טיפול ראוי. חשוב לבדוק ולהכיר את זכויותיכם הרפואיות אשר מאפשרות במקרים רבים ליהנות מטיפולים שונים בסבסוד המדינה, כמו כן ישנן פוליסות ביטוח שונות כגון ביטוח סיעודי וביטוחים משלימים של קופות החולים המכסות עלויות של טיפולי פסיכוגריאטריה. חשוב לוודא כי פוליסת הביטוח כוללת כיסוי למקרים של פגיעה משמעותית בתפקודים קוגניטיביים כגון ירידה בתפקוד הזיכרון, ליקויים ביכולת השיפוט ועוד.

הערכה פסיכוגריאטרית תסייע במיצוי הזכויות מול הביטוח הלאומי, הרשויות המקומיות ותעזור למשפחה לבנות תכנית טיפול מתאימה הכוללת הפניה למרכזי יום בהם ניתן טיפול לתשושי נפש הן פסיכיאטרי והן טיפול באומנות, ריפוי בעיסוק ועוד, בנוסף הקשיש זכאי להיעזר במטפלת במסגרת חוק סיעוד של ביטוח לאומי.

תרומתו של הרופא הפסיכוגריאטרי רבה בהקלה על קשיי הקשיש ומשפחתו על מנת לאפשר חיים בכבוד, כאשר המדובר בנושאים משפטיים במקרים רבים פשוט אי אפשר בלעדיו.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן