תקשורת נכונה ואפקטיבית עם חולי אלצהיימר

אלצהיימר הוא סוג של דמנציה שהוא המונח הכללי לאובדן הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות. המחלה נקשרת לירידה בזיכרון אך הסימפטומים שלה הולכים, מתרחבים והיא משפיעה על החשיבה, ההתנהגות ועל ביצוע פעולות יום יומיות.

מחלת האלצהיימר מחמירה באופן הדרגתי עם הזמן. בשלבים הראשונים אובדן הזיכרון יכול להיות קל, אך עם הזמן החולים מאבדים את היכולת לנהל שיחה ולתקשר עם הסביבה. נכון להיום, עוד לא נמצא טיפול אשר יכול להפסיק לחלוטין את המחלה או להחזיר אותה אחורה. חולה אלצהיימר יכול להכביד על המשפחה ולתקשורת שלה איתו יכולה להיות השפעה מכרעת על ההבנה של הצדדים וההתנהלות.

אימוץ התנהלות תקשורת נכונה בשלבים מוקדמים

כאשר אדם שיקר לנו מתחיל לאבד את הזיכרון אנו יכולים לייחס זאת לזקנה, שכחה רגעית ולפעמים אף להתייחס לכך בהלצה. חשוב מאד לבצע אבחון רפואי ובמידה והאדם אובחן עם אלצהיימר, להתחיל לאמץ התנהגויות ותקשורת נכונה.

איש זקן עם מחלת אלצהיימר צועד עם הבן שלו

מעבר לבעיית זיכרון, האדם יכול להיות בעל מצבי רוח משתנים ללא סיבה, להתחיל לחשוד באנשים שנמצאים בסביבה (כולל קרובי משפחה, חברים ומטפלים מקצועיים) ולהתבלבל בכל הנוגע לאירועים יום יומיים. ברגע שאלו קורים יש להתחיל לאמץ תקשורת נכונה ולקבל סיוע מתאים.

שני אתגרי התקשורת

ישנם שני אתגרי תקשורת מול אדם חולה אלצהיימר: הבנת הנאמר והסבר הדברים. חולה אלצהיימר יביע עצמו בצורה שונה מאשר בעבר. הוא ישתמש בפחות מילים ולא פעם הוא ישמע מבולבל והמשפטים שלו לא יהיו מסודרים ולא ברורים. יש צורך בסבלנות רבה ולעתים בשאלות והכוונות כדי להבין את הנאמר.

מן הצד השני החולה יתקשה להבין מה מנסים להגיד לו. הוא ישמע את המילים אך לא בטוח כי יבין את המשמעות שלהם או יגיב לשאלה שנשאל. לכן, יש צורך בסבלנות רבה וללמוד טכניקות לתקשורת נכונה ואפקטיבית אשר תקל על כל הצדדים.

תקשורת נכונה ואפקטיבית עם חולי אלצהיימר

מחלת האלצהיימר משפיעה על החולה ועל סביבתו. היא משפיעה על המשפחה ובעיקר על בן/ בת הזוג והילדים, על החברים הקרובים ואם ישנם מטפלים, גם עליהם. הכלל הראשון לתקשורת נכונה ואפקטיבית הוא להבין כי המצב השתנה וללא כל כוונה מצד החולה. את הצעדים הבאים מומלץ לאמץ כבר בשלב מוקדם.  

סבלנות היא מילת המפתח

החולה זקוק לסבלנות. בתחילת המחלה המודעות לירידה ביכולת הזיכרון קיימת ונוכחית ולכן אמרות כמו: "אמרתי לך" או "אתה לא זוכר?" עלולות להיות מתסכלות ולעתים החוויה תהיה אפילו משפילה (על אף שלא זו הכוונה). סבלנות קריטית להצלחת התקשורת, גם אם הדבר אומר שיש לחזור על משפט או שאלה. 

ייעוץ והכוונה למציאת בתי אבות, דיור מוגן ומוסד סיעודי

חייגו ו 072-395-1175 

או השאירו פרטים:

לדבר ללא הסחות דעת

על מנת שהתקשורת תהיה אפקטיבית חשוב לסגור את הסחות הדעת. טלוויזיה שמרצדת ברקע, מוזיקה ואפילו דיבור תוך כדי תנועה, עשויים להקשות על החולה להתמקד בנאמר. תקשורת נכונה תתמקד בדבר אחד בכל פעם ותאפשר לחולה להתרכז ככל האפשר.

להיות רגישים לנימת הקול

חשוב מאד להיות רגישים לנימת הקול, להראות חום ואהבה גם במילים ובו זמנית להקפיד לדבר לאדם בוגר ולא באופן ילדותי. אנשים עם אלצהיימר מתקשים בכל הנוגע לזיכרון ולאחר מכן בפעולות קוגניטיביות, אך הם עדיין רגישים לסביבה ויכולים לחוש את נימת הקול והאופן בו פונים אליהם.

יצירת קשר עין ושימוש בשם החולה

יצירת קשר עם אדם שחשוב לנו או שאנחנו אוהבים כוללת יצירת קשר עין ופניה אישי. כך יש לנהוג גם עם אדם עם אלצהיימר. קשר עין יכול למקד את תשומת הלב ולשפר את התקשורת. שימוש בשם הפרטי עוזר לאדם להבין כי פונים אליו עכשיו וכי הוא בשיחה.

להשתמש במשפטים פשוטים

חולי אלצהיימר מאבדים מאוצר המילים שלהם ומתחילים להביע עצמם בשימוש בפחות מילים. יש לאמץ תקשורת "פשוטה" יותר, עם משפטים קצרים ופשוטים ככל שהדבר אפשרי. חשבו על שאלות, משפטים ובקשות שלא דורשות פיענוח והשתמשו בהם.

לשאול שאלות של כן ולא

דרך טובה ואפקטיבית לתקשר עם חולה אלצהיימר היא לשאול שאלות שהתשובה עליהן יכולה להיות "כן" או "לא". למשל, במקום לשאול "מה תרצה לעשות" עדיף לשאול "האם תרצה לצאת יחד לטיול בחוץ". ההכוונה חשובה מאד, מקלה על הבנת השאלה ומגבירה את הסיכוי לקבל תשובה עניינית.

להציג את הדברים ולא רק לדבר

כאשר הדבר אפשרי רצוי להציג את הדברים ולא רק לדבר עליהם. למשל, לפני יציאה החוצה, במקום לשאול האם האדם יעדיף סוודר או מעיל, עדיף להציג לו את האפשרויות ולשאול מה הוא יעדיף. ככל שאפשר להמחיש את הכוונה, כך התגובה עשויה להיות טובה יותר והתקשורת יעילה.

חולה אלצהיימר צועד עם המשפחה שלו בבית אבות

לחזור על ההוראות אך להמתין לתגובה

במקרים רבים אדם עם אלצהיימר לא יבין את הבקשה או ההוראה בפעם הראשונה ואז יהיה צורך לחזור עליה. עם זאת, חשוב מאד להמתין לתגובה ולא למהר לבקש את אותו הדבר שוב. יש לתת לאדם זמן סביר לתגובה על מנת שלא להפעיל עליו לחץ.

לדבר לאט ובדרך בוגרת

אנשים עם אלצהיימר יכולים להרגיש את הצד השני אך כל הליך ההבנה עשוי להיות איטי. לכן, יש לדבר באופן ברור ולאט, אך בשום אופן לא בצורה "תינוקית". תקשורת זו דורשת סבלנות אך תרגול יהפוך אותה לטבעית יותר.

בתי אבות לתשושי נפש

חשוב לדעת שיש בתי אבות לתשושי נפש המתמחים בטיפול ובתקשורת נכונה עם חולי אלצהיימר במידה שאין אפשרות לטפל בחולה במסגרת ביתית.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן