פיקוח על בתי אבות

רבים מאיתנו חוששים מהרגע שבו ההורים יגיעו לגיל שהם לא יוכלו לגור יותר בבית. החשש מובן וטבעי שהרי מדובר באנשים הקרובים לנו ביותר, שאיתם יש לנו את מערכת היחסים הארוכה והמשמעותית ביותר בחיינו. אנו רוצים לדעת שהם זוכים לאיכות חיים, עצמאות מרבית, וחווים את תקופת הזקנה בכבוד המגיע להם.

עם זאת, כאשר ההורים מזדקנים הם נעשים פגיעים, והחיים בבית יכולים להיות עבורם מאתגרים ואפילו, חלילה, להביא לפגיעה באיכות החיים שלהם. הם עלולים למצוא את עצמם שוהים שעות רבות בביתם לבד, משום שהם חוששים ללכת לבד ברחוב, חוששים ליפול ולהיפגע, או מפני שהבתים שלהם אינם מונגשים ואינם מותאמים יותר לצרכים הפיזיים שלהם שהשתנו עם השנים. 

בית אבות יכול לענות על כל הצרכים שלהם. עם זאת, החשש מפני ניצול או פגיעה בהורים שלנו משותף לרבים, והמדינה מכירה בכך. כדי לתת לכך מענה, המדינה מפקחת על כל בית אבות בארץ.

חוק הפיקוח על המעונות

מבחינת המדינה, הזקנים נחשבים לאוכלוסייה מיוחדת ופגיעה שצריך להגן עליה. לכן, בשנת 1965 חוקק חוק הפיקוח על המעונות. 

חוק זה חל על כל מוסד שבו שוהים אנשים מאוכלוסיות שנחשבות חלשות וזקוקות להגנה – ילדים, זקנים, ובעלי מום גופני או שכלי – כשהם נמצאים מחוץ לחיק משפחתם. 

פיקוח על בתי אבות

בתי אבות נכללים תחת חוק זה, בדיוק כמו מעונות לתינוקות ופעוטות או מוסדות לאנשים עם צרכים מיוחדים. זה אומר שעל פי החוק, כל בית אבות חייב לקבל רישיון ממשרד הרווחה ומשרד הבריאות והוא כפוף לתקנות משרד הרווחה ומשרד הבריאות. 

החוק רואה במנהל בית האבות כמי שמחובתו לדאוג במסירות לכל צרכי הגוף והנפש של הזקנים שבאחריותו, ולדאוג לשלומם ולרווחתם, כמו גם לטפח את הקשר שלהם עם בני המשפחות שלהם. 

אחריות זו מחייבת את בתי האבות לעמוד בהרבה מאוד תנאים כדי שיוכלו לקבל את הרישיון ולהחזיק בו. מפקחים של משרד הרווחה ומשרד הבריאות מבקרים בבתי האבות ומוודאים את העמידה בכל התנאים, כתנאי לרישיון של המוסד. 

הם בודקים את המבנה, את הצוותים, הציוד, התוכניות הפועלות בבית האבות, הצוות הרפואי והמקצועי, הנהלים וכל היבט אחר שנוגע לתפעול בית האבות. 

המוסד חייב להראות דוחות מדוקדקים שמעידים על ההתנהלות ולאפשר למפקחים לבדוק כל פרט. 

בכך מובטחת רווחתם של דיירי בית האבות והשמירה על איכות חייהם, גם כאשר הם אינם נמצאים בחיק משפחתם. אז באילו תנאים צריך לעמוד בית האבות? אפרט כמה היבטים לדוגמא.

התנאים הפיזיים

על פי תקנות משרד הרווחה ומשרד הבריאות כל בית אבות צריך לעמוד בסטנדרטים פיזיים שמבטיחים נוחות ואיכות חיים לכל דייר. כך למשל, בית אבות חייב להיות ממוקם באזור מגורים, ולא למשל אזור תעשייה או סמוך לכביש מהיר. 

המבנה של בית האבות צריך לתפוס לא יותר מ-40% משטח המתחם, כדי שיישאר מספיק שטח פתוח מסביב למבנה. על פי התקנות השטח המקיף את המבנה חייב להיות מטופח, לכלול ספסלים ואזורי ישיבה, שבילים שמתאימים להליכה נוחה וגם לכיסאות גלגלים, גינות, ומדרכות. כמו כן, כל השטח של המתחם צריך להיות מגודר כדי שכל מי שנכנס פנימה יעבור רק דרך השער, באופן מפוקח, ושומר יראה אותו ויאשר את כניסתו.

תקנות משרד הרווחה ומשרד הבריאות מפרטות גם את התנאים שבהם המבנה עצמו צריך לעמוד, תוך ירידה ממש לפרטים הקטנים. למשל, החלונות בחדרים ובחדרי האוכל צריכים לפנות אל מחוץ למתחם, והמיקום של החלונות צריך לאפשר צפייה דרכו החוצה גם ממצב של ישיבה. 

זה אומר שאפילו זקן שמרותק לכיסא גלגלים יוכל לצפות החוצה אל הגינות המקיפות את המתחם ואל הנוף מחוץ לבית האבות. 

בחדרי המגורים יגורו עד שני זקנים בחדר ויש כללים שמחייבים מקלחת נגישה לחדר, כיורים נוחים, לחצן מצוקה ליד המיטה וגם במקלחת, ואפילו הסדרה של כיוון פתיחת הדלת של המקלחת (פנימה, אבל עם סידור לפתיחה החוצה). כל זאת כדי להבטיח נוחות מצד אחד, ובטיחות מרבית מן הצד השני.

מעקב רפואי וטיפול

כבר בשלב קבלתו של זקן לבית אבות חובה על המוסד לקיים וועדת קבלה. הוועדה חשובה כדי לוודא שיש הערכה רפואית מקיפה, שמאפשרת לבית האבות לתת לזקן את כל התנאים הרפואיים שהוא זקוק להם. 

המוסד חייב לקיים מעקב ובדיקות רפואיות תקופתיות בהתאם למצב האישי של כל זקן, לספק שירותי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, תרופות וטיפול אישי. וכמובן, כל בית אבות מחויב גם להחזיק שירותי עזרה ראשונה בכל שעות היממה.

ייעוץ והכוונה למציאת בתי אבות, דיור מוגן ומוסד סיעודי

חייגו ו 072-395-1175 

או השאירו פרטים:

תזונה מאוזנת ובריאה

מעבר לתנאים הפיזיים של המבנה, החדרים, הריהוט והציוד, תקנות משרד הרווחה ומשרד הבריאות מפרטות גם את רמת התזונה שכל בית אבות מחויב לספק לדיירים. 

בית האבות מחויב לבנות סל מזון שבועי שתזונאי מלווה ומייעץ בבנייתו. הוא צריך לתת שלוש ארוחות עיקריות ביום, מתוכן ארוחה אחת חמה, ועוד שלוש ארוחות ביניים. בנוסף, ישנם כמובן כללים מפורטים שמבטיחים רמת תברואה ותחזוקה של המטבח כדי שבבית האבות יהיה אוכל נקי, בריא וטעים.

פעילויות פנאי

כידוע, כל אחד מאיתנו זקוק לא רק לתנאים פיזיים כדי להבטיח איכות חיים אלא גם תוכן שימלא לנו את היום. קל וחומר כאשר מדובר בזקנים שמבלים ימים ארוכים בתוך בית האבות.

לכן, כל בית אבות מחויב על פי חוק לקיים פעילויות מגוונות שיצרו עניין ויתאימו לזקנים המתגוררים בו. 

הכוונה לפעילות חברתית, פעילויות תרבות, תעסוקה ופנאי, והם צריכים להתקיים כל יום, בבוקר, אחר הצהריים וגם בערב.

לסיכום

ישנם פרטים נוספים רבים בתקנות, ולא כאן המקום לפרט את כולם. אפשר לסכם, שהפיקוח על בתי האבות מבטיח שאנחנו יכולים להיות רגועים. להורים שלנו יהיה מקום שיאפשר להם להזדקן בכבוד ובבטחה.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן