הרצאות לגיל השלישי: הרבה יותר מזמן איכות

כשאנחנו חושבים על הגיל השלישי אנחנו חושבים הרבה פעמים על הבריאות ועל פתרונות לאספקטים שונים בחיים. עם זאת חשוב לזכור כי מדובר בגיל שיכול להיות נהדר לרבים כשיש זמן פנוי לעיסוקים חדשים וגם ללמוד ולפתח את החושים.

הרצאות לגיל השלישי יכולות לעסוק במגוון רחב של נושאים כשהרעיון הוא לחשוף את האנשים לרעיונות, חידושים וליצור עניין. ההרצאות מספקות לא רק ידע ועניין אלא שהן יכולות להיות מסגרת נפלאה לצאת אליה, להוביל לאינטראקציה חברתית, לעודד את בניית הקשרים ולהפחית את תחושת הבדידות.

למידע על הרצאות לגיל השלישי >>>

אחות נותנת הרצאה לגיל השלישי בבית אבות

חשיבותה של ההערכה העצמית

תוכניות שונות אשר מיועדות לגיל השלישי מיועדות לשפר את תחושת הביטחון העצמי ולהעניק מטרה נוספת ליום יום. לימוד משהו חדש, עיסוק בדיונים מעוררים ומפגשים, כל אלו מובילים להרגשה של סיפוק והישגיות. חשוב להבין כי מבוגרים רבים עלולים למצוא את עצמם מסתגרים ומפחיתים בהדרגה את היציאות החוצה ואת האינטראקציות השונות בחייהם וכל זאת כשברור כי דווקא יציאה החוצה והרחבת האופקים יכולה לתרום לאיכות החיים.

כל הרצאה היא הזדמנות להרחיב את האופקים ולחבר בין המשתתפים בה לעולם שמסביב. עם זאת חשוב מאד לבחור את ההרצאה הנכונה כשאלו הדגשים שכדאי לשים לב אליהם:

רלוונטיות. ישנן שלל הרצאות כאשר אלו שמתאימות לגיל השלישי יהיו כאלה שיהיו רלוונטיות עבורם. נושאים כמו היסטוריה, פוליטיקה, טכנולוגיה, הם חלק מהנושאים שיכולים לעורר עניין רב כשחלקם יכולים להיות מעשיים ומועילים לחיי היום יום.

מומחיות. מרצים המומחים בתחום מסוים שמביאים ידע ספציפי ושיודעים כיצד להעביר הרצאות לגיל השלישי, יוכלו להכניס עניין רב לחיי היום יום ולגרות את המחשבה. הרצאות שיש בהן ערך נוסף ושדורשות חשיבה ותקשורת יהיו מעולות.

אינטראקטיביות. כדאי לבחור בהרצאות שיש בהן מרכיבים אינטראקטיביים. מפגשים הכוללים שאלות ותשובות, דיונים קבוצתיים ואפילו פעילות מעשית, יכולים להפוך את חוויית הלמידה למהנה תוך שימור ושיפור היכולות הקוגניטיביות.

נגישות. נושא זה חשוב מאד כשיש לשים לב שההרצאה מתאימה לקהל המשתתפים. יש לבחון מבעוד מועד מרכיבים הקשורים בחושי השמיעה, הראייה והניידות ולבחון מרכיבים כתובים, שימוש בעזרי אודיו ולשים לב גם שהמקום יהיה נוח להגעה ולישיבה.

אורך ההרצאה. בהסתכלות על ההרצאה יש לחשוב על התוכן אך גם על האורך של ההרצאה ולבחון גם האם יש מקום לרצף הרצאות באותו נושא. יש להקפיד על איזון בין מפגש שנותן ערך ועניין לבין אורך סביר שמאפשר להקשיב בריכוז.

נושאים שיכולים להתאים כהרצאות לגיל השלישי

כשאנחנו חושבים על נושאי הרצאות שיכולים להתאים לגיל השלישי עלינו לזכור כי כמו כולנו, גם אנשים בגיל זה שונים זה מזה וכל אחד יכול להתחבר ולאהוב הרצאה שונה. לצד זאת רצוי להתמקד בנושאים ובפורמטים שמתאימים יותר למבוגרים, שימשכו את תשומת הלב ושיותאמו מבחינת אופן העברת הידע והנושא עצמו.

בגיל זה נושא הבריאות יכול להעסיק ולכן כל מה שקשור בבריאות ואיכות חיים כולל שמירה על הגוף והנפש, תזונה, פעילות גופנית וניהול מצבים כרוניים, יכולים להיות טובים. גם היסטוריה ותרבות הם נושאים שיכולים לעורר עניין רב כשהמטרה היא לא לחנך וללמד אלא להביא אנקדוטות חדשות, מחקרים מעניינים ולהצליח לספר את הסיפור בצורה מעוררת ועם הקשרים אישיים.

נושא שלעתים עלול להישמע פחות רלוונטי הוא הטכנולוגיה. דווקא בשל הקדמה ובשל העובדה שככל שאנחנו מתבגרים קשה לנו יותר לאמץ אותה, חשוב לדעת כיצד להשתמש בטכנולוגיות שונות, להבין כיצד נכון להישאר בקשר עם משפחה וחברים ואיך לגשת למידע הנחוץ בקלות. כמובן, נושאים המתמקדים בתחביבים שונים ובאירועים עכשוויים יכולים גם כן לעורר עניין רב ולהיות בעלי ערך.

ההתפתחות הטכנולוגית-דיגיטלית בתחומי החיים השונים

קיימת התפתחות מואצת בטכנולוגיות דיגיטליות בעידן המודרני של היום ובשל כך קיימת חשיבות רבה לשימוש במגוון הולך וגדל של מיומנויות טכנולוגיות דיגיטליות בתחומי החיים השונים.

ההתפתחות הדיגיטלית מביאה לצמצום משרדים, לסגירת בנקים, ליכולת לקבוע תורים דרך אפליקציות או מחשב וכדו' ומאפשרת לאנשים לבצע את הפעולות שהיו מגיעים עבורם פיסית למקום השירות – באופן מקוון.

המגמות הללו הינן חיוביות, נוחות, מהירות ומצעידות את האוכלוסייה קדימה.

אולם, את אוכלוסיית הקשישים שאינה מורגלת בשימוש באמצעים דיגיטליים – היא משאירה מאחור.

לחוות, ללמוד, להעצים

המהות של הרצאות לגיל השלישי המתקיימים בבתי אבות היא להעשיר את החיים בידע נוסף, לגרות את החשיבה ולהביא מהות וסיבה לצאת החוצה. בבחירת הרצאה יש לשים לב כי היא מותאמת לדרישות השונות שיכולות לעלות עם הגיל השלישי ובתוך כך הכוונה היא לתחומי העניין השונים, דרך ההעברה והיכולת ליצור חיבור אמיתי בין המרצה לבין הקהל.

אלו אשר מגיעים להרצאות מצפים (ובצדק) שאלו יעוררו את המחשבה, יחדשו, יפתיעו ושהידע יועבר בגובה העיניים. בתכנון נכון ועם מרצה מנוסה, אפשר להשיג תוכנית מרגשת ומעניינת שתהווה סיבה לצאת החוצה, להיפגש עם אנשים נוספים ולהיחשף לרעיונות ונושאים מזוויות חדשות.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן