הקשר הבין-דורי - דרכים לקרב בין קשישים לצעירים במשפחה ובקהילה
לקשר בין דורי במשפחה, בתי אבות, דיור מוגן ומחוצה להם יש הרבה יתרונות משמעותיים המיטיבים עם הדור הצעיר והדור המבוגר כאחד.
קשישים זקוקים למטרה ולמשמעות בנקודת הזמן הזו של חייהם וילדים אוהבים תשומת לב ומחפשים אותה. פעילות בין דורית במגוון שטחים ופעילויות היא התשובה לאיכות חיים טובה ולהזנה הדדית בין הקשישים ולדור הצעיר.
- חיה רמתי
- עודכן לאחרונה בתאריך: יוני 5, 2025
מהם יחסים בין-דוריים?
יחסים בין-דוריים הם קשרים בין דורות שונים של אנשים – צעירים, נוער ומבוגרים. יחסים בין דוריים חיוביים הם אלו שבני גילאים שונים נהנים להיות ולבלות ביחד, משוחחים ביניהם, לומדים אחד מהשני, מעניקים אחד לשני זמן איכות, מספרים סיפורים ולוקחים חלק בפעילויות יחדיו. עידוד פעילויות ויחסים בין אנשים צעירים ולמבוגרים יכול לעזור בבניית קשרים בין-דוריים משמעותיים, בעלי יתרונות רבים לשני הצדדים ולטווח ארוך.
המודל הבין-דורי הוא גישה שמטרתה להפגיש אנשים מדורות שונים בפעילויות משותפות – חינוכיות או חברתיות.
מטרתו של המודל הבין דורי היא לגשר על הפער בין הדורות, כדי שיוכלו ללמוד זה מזה, לראות את העולם דרך כמה נקודות מבט, לחלוק את חוויותיהם זה עם זה ואף לעזור זה לזה.
יתרונות של יחסים בין-דוריים
העברת החוכמה והניסיון של המבוגרים לדור הצעיר
יחסים בין-דוריים מספקים גם לאנשים מבוגרים וגם לילדים הזדמנות ללמוד מיומנויות חדשות וגלות תחומים שלא הכירו.
למבוגרים יש חוכמת חיים רבה, סיפורי עבר, תחומי עניין ותחביבים שאולי חלקם כבר לא מוכרים ע"י הצעירים. ואילו הילדים אוהבים להרגיש נחוצים ומוכנים לחלוק את הידע שלהם עם המבוגרים על חידושי העולם המודרני וההתפתחויות הטכנולוגיות השונות.
תומך בבריאות הקשישים
קשישים המנהלים פעילויות עם ילדים ונוער נמצאו כבעלי בריאות גופנית טובה יותר, נוטים פחות לסבול מדיכאון ובעלי רמה גבוהה יותר של סיפוק מהחיים.
מעלה את תחושת הערך של הקשישים והצעירים כאחד
הידוק הקשר הבין דורי במשפחה ומחוצה לה ויצירת יחסים משמעותיים בין הדורות, מעניקים לשני הצדדים תחושת ערך ושייכות. המבוגרים חווים את ההתלהבות, השמחה והסקרנות של הילדים, בעוד הילדים מפיקים הרבה תועלת מהחוכמה שאנשים מבוגרים מביאים איתם.
הזדמנות לקבלת תשומת לב
הצעירים נהנים מהזמן ומתשומת לב של המבוגרים שזמנם בידם והם אינם לחוצים וממהרים כמו הוריהם. למבוגרים זוהי כעין הזדמנות שנייה להנות מהיתרונות וההנאה של ההורות, בלי הלחצים של להיות הורים.
השארת מורשת של סיפור חיים
הילדים והנוער יכולים לשמוע ממקור ראשון על אירועים היסטוריים שקרו בעבר ושהיו יכולים רק לקרוא עליהם בספרים. זוהי הזדמנות מעולה לשמוע על העבר ממי שחי אותו.
הם גם מקבלים מידע על השורשים המשפחתיים שלהם ועל היבטים מההיסטוריה והתרבות המשפחתית שלהם. מהסיפורים ההיסטוריים הללו הילדים מפתחים כישורי חיים ובונים את הביטחון העצמי שלהם.
נתינת משמעות לחיים והפגת בדידות ודיכאון
פעילויות להידוק הקשר הבין דורי עוזרות לאנשים מבוגרים להגביר את תחושת המשמעות בחייהם, להיות פעילים, להילחם בבדידות האופיינית לגיל זה ולהרגיש שהם תורמים לחברה בה הם חיים.
גירוי מנטלי היעיל נגד הדרדרות קוגניטיבית
עצם היותם של הקשישים בפעילות חברתית, הדורשת ריכוז והפעלת הזיכרון, הם שומרים כך על פעילות המוח ומאמנים אותו בפעילות קוגניטיבית המיטיבה אתו.
פעילות חברתית משלבת פעילות גופנית
הצורך של יציאה מהבית והגעה לבתי הספר או למרכזים קהילתיים לפעילויות הבין דוריות, מחייבת את הקשישים להיות פעילים וניידים וגורמת להם להניע יותר את גופם.
מלמד את הילדים להיות אמפתיים לקשישים ולהתקרב לעולמם
פעילות הילדים והנוער עם הקשישים שבקהילה עוזרת להם לפתח אמפתיה, אכפתיות וכבוד אליהם, להבין את עולמם ולראות אותם בצורה חיובית ומכבדת.
הצעות לפעילויות בין דוריות
אפשר לקיים את הפעילויות הבין-דוריות לא רק בבית, אלא גם במרכזים קהילתיים, דיור מוגן ובתי אבות, ולהפוך כל מפגש להזדמנות לחיבור משמעותי בין הדורות:
אומנות ויצירה – כל תחומי היצירה והאומנויות מהווים הזדמנות מצוינת עבור פעילות משותפת בין בני גיל הזהב וצעירים. כל אחד גם יוכל ליצור לו מזכרת יצירתית מהפעילות.
אפייה ובישול – אפייה ובישול הינן הזדמנויות ללמוד על הבישולים והמאפים שאהובים על ילדים ומבוגרים ולהתנסות יחד להכין אותם. פעם מכינים ממטעמי הקשיש ופעם מהטעמים האהובים על הילד.
בפעילות יכול הקשיש לספר לילד על המטעמים שאימו הייתה מכינה לו בילדותו ולהכין אותם ביחד אתו. ההנאה לא תהיה מושלמת בלי שיאכלו ביחד את מה שהכינו…
הדרכה טכנולוגית – לימוד שימוש והפעלה של הטלפון הנייד, המחשב או הטאבלט. הילדים יכולים ללמד את הקשישים הרבה על היישומים העדכניים במכשירים הדיגיטליים ולעזור להם לשפר את המיומנויות שלהם במכשירים אלו.
עיסוק בתחביבים – להכיר זה לזה את תחביביהם ולמצוא האם יש להם תחביבים משותפים.
פעילויות גינון – אם זה הקמת גינה קהילתית יחד עם תושבי השכונה או עבודה בגינתו הפרטית של הקשיש או של הילד. כך יכול הילד ללמוד על הערך של גידול ירקות עצמי, יסודות עבודת הגינון, השפעת העונות על הגינה ועוד. זוהי פעילות מהנה עם פעילות פיזית מתונה לצידה.
הקראת סיפורים – ישנם מצבים בהם הקשיש כבר מתקשה לקרוא בעצמו והילד או הנער יכולים לקרוא לו ספרים שהוא אוהב. גם הקשיש יכול לקרוא לילד סיפור להנאת שניהם.
סיפור חיים – הקשיש יכול לספר לילד על חייו כאיש צעיר, על מאורעות משמעותיים ומעניינים בחייו ועל אירועים היסטוריים שחווה.
ביצוע פעילות גופנית מותאמת לשניהם – הקשיש והילד יכולים לבחור פעילות גופנית ששניהם אוהבים ולבצע אותה ביחד.
טיולים בטבע – בפארק שבשכונה, בחוף הים או במקום רחוק יותר. האוויר הצח והפעילות הגופנית יהיו טובים הן לקשיש והן לילד.
משחקי קופסה – מעולים לתרגול הזיכרון של הקשישים ולהתפתחות קוגניטיבית עבור הצעירים. הקשיש והילד יכולים להציג אחד לשני משחקים מעולמם וללמד זה את זה לשחק בהם.
אומנות ויצירה – כל תחומי היצירה והאומנויות מהווים הזדמנות מצוינת עבור פעילות משותפת בין בני גיל הזהב וצעירים. כל אחד גם יוכל ליצור לו מזכרת יצירתית מהפעילות.
אפייה ובישול – אפייה ובישול הינן הזדמנויות ללמוד על הבישולים והמאפים שאהובים על ילדים ומבוגרים ולהתנסות יחד להכין אותם. פעם מכינים ממטעמי הקשיש ופעם מהטעמים האהובים על הילד.
בפעילות יכול הקשיש לספר לילד על המטעמים שאימו הייתה מכינה לו בילדותו ולהכין אותם ביחד אתו. ההנאה לא תהיה מושלמת בלי שיאכלו ביחד את מה שהכינו…
הדרכה טכנולוגית – לימוד שימוש והפעלה של הטלפון הנייד, המחשב או הטאבלט. הילדים יכולים ללמד את הקשישים הרבה על היישומים העדכניים במכשירים הדיגיטליים ולעזור להם לשפר את המיומנויות שלהם במכשירים אלו.
עיסוק בתחביבים – להכיר זה לזה את תחביביהם ולמצוא האם יש להם תחביבים משותפים.
פעילויות גינון – אם זה הקמת גינה קהילתית יחד עם תושבי השכונה או עבודה בגינתו הפרטית של הקשיש או של הילד. כך יכול הילד ללמוד על הערך של גידול ירקות עצמי, יסודות עבודת הגינון, השפעת העונות על הגינה ועוד. זוהי פעילות מהנה עם פעילות פיזית מתונה לצידה.
הקראת סיפורים – ישנם מצבים בהם הקשיש כבר מתקשה לקרוא בעצמו והילד או הנער יכולים לקרוא לו ספרים שהוא אוהב. גם הקשיש יכול לקרוא לילד סיפור להנאת שניהם.
סיפור חיים – הקשיש יכול לספר לילד על חייו כאיש צעיר, על מאורעות משמעותיים ומעניינים בחייו ועל אירועים היסטוריים שחווה.
ביצוע פעילות גופנית מותאמת לשניהם – הקשיש והילד יכולים לבחור פעילות גופנית ששניהם אוהבים ולבצע אותה ביחד.
טיולים בטבע – בפארק שבשכונה, בחוף הים או במקום רחוק יותר. האוויר הצח והפעילות הגופנית יהיו טובים הן לקשיש והן לילד.
משחקי קופסה – מעולים לתרגול הזיכרון של הקשישים ולהתפתחות קוגניטיבית עבור הצעירים. הקשיש והילד יכולים להציג אחד לשני משחקים מעולמם וללמד זה את זה לשחק בהם.