איך לשפר את הסביבה של האדם הסיעודי?

יש הרבה שאפשר לעשות כדי להקל על האדם הסיעודי ולהתאים את סביבתו לצרכיו. הדגש לדעתי הוא להתאים את הבית לנוחיותו והגנתו של האדם.

לדוגמא:

  • להזיז רהיטים שעשויים להוות מכשול, שטיחונים וחוטים פרומים שעשויים לגרום לנפילה.
  • להציב תאורה חזקה ומאחזים במסדרונות ובחדרים.
  • חשוב להציב במקום מרכזי מכשיר טלפון בעל ספרות גדולות ולידו רשימה ברורה של טלפונים חשובים. 
  • במידה ולא ניתן לסמוך על יכולת השיפוט של האדם, יש להרחיק מהבית אביזרים חדים כמו: סכינים ומספריים.
  • ולא לשכוח: חשוב לדאוג להשגחה בעת נטילת התרופות.

שינה נוחה ובטוחה יותר היא שינה טובה יותר

אני ממליצה להעניק תשומת לב לנושא של מיטה ומזרון מיוחדים לנוחיות החולה. לדוגמא, כדאי להתקין בבית מיטה ומזרון המונעים פצעי לחץ ותומכים ביציבה.

יש להתקין את גובה המיטה והכיסאות ללא פחות מ-50 ס"מ. עבור חלק מהמטופלים עצם ההגבהה של המיטה או הכיסא תאפשר להם לקום לבד.

איך לשפר את הסביבה של האדם הסיעודי?

מעקה בטיחות למיטה

המחשבה הראשונית שאולי עולה לך כרגע היא שמעקה הוא אביזר מגן למיטת ילדים…יש מצבים בהם גם מבוגרים צריכים להשתמש במגן שכזה, ולו רק למען השקט הנפשי.

ככל שמתבגרים נפילות יכולות להשפיע על מצב הגוף בצורה הרבה יותר קשה ממה שעולה על דעתך. מעקה מיטה למבוגרים מיועד לבן המשפחה הסיעודי, אשר חשוף יותר לסכנות שנגרמות על ידי נפילות, הסובל ממחלות או בעיות המשפיעות על יכולת השמירה על שיווי המשקל או על כושר התנועה שלו. בן המשפחה הסיעודי לא שולט בתנועות ויכול לעשות תנועות גדולות או נמהרות מדיי וליפול מהמיטה.

מעקה למיטה עוצר את האדם הסיעודי השוכב במיטה לפני הנפילה, ומאפשר לו לייצב את עצמו ולרדת ממנה בזהירות הראויה, או במקרים אחרים לקרוא לעזרה.

ייעוץ והכוונה למציאת בתי אבות, דיור מוגן ומוסד סיעודי

חייגו ו 072-395-1175 

או השאירו פרטים:

התקנת אביזרים חכמים

כיום ניתן למצוא אינספור אביזרים שמעניקים לאדם לא מעט עזרה בלחיצת כפתור אחת. מכפתורי מצוקה ועד לשלטים חכמים שמאפשרים הפעלה של מכשירי החשמל בבית בקלות,מגאדג'טים שמאפשרים כיבוי של אורות מרחוק ועד למיטות מתכווננות.

כל האביזרים האלו עולים לא מעט כסף ולכן כדאי לבדוק מה מהם אנחנו צריכים בדירה ולערוך סדר עדיפויות.

יצירת נגישות במטבח

ברוב המקרים קשיש סיעודי מקבל עזרה במטבח מבן משפחה שמגיע כמה שעות ביום. יחד עם זאת, חשוב ליצור במטבח מתחם נגיש ונוח שהקשיש יוכל להגיע אליו בכוחות עצמו, כדי לקחת כוס מים, ליהנות מפרי או פשוט להכין לעצמו משהו קל לאכול – בהתאם למצבו.

גם במקרה זה כדאי לפנות את המטבח מחפצים גדולים שחוסמים את הדרך ולהניח את המצרכים השימושיים ביותר ואת כלי המטבח בהם משתמשים באופן יומיומי על השיש או על שולחן נמוך.

אין ספק שזהו צעד משמעותי שישפיע על כל דיירי הבית, יש להניח שחשבת על הצעד הזה רבות לפני ההחלטה ואף דנת בנושא ארוכות עם כל בני הבית. כעת הדבר האחרון שנותר לקראת המעבר הוא להכין את ביתך כך שהאדם הסיעודי ירגיש בו בנוח, רצוי, ובטוח. בחירת חדר- חשוב שהחדר שתבחר לאדם הסיעודי יהיה חדר נעים ומרווח ככל שתוכל. עדיף לבחור חדר שיהיה מרוחק יחסית מהסלון ומחדרי הילדים כך שבן המשפחה לא יסבול מרעש בשעות המנוחה שלו. כדאי להימנע מבחירת חדר שהדרך אליו היא בעליית מדרגות או ירידת מדרגות. הכי חשוב דרך צלחה.

טלפונים חכמים? לא, טלפונים יעילים!

האם ידעת שיש בשוק הטלפונים מכשירים מותאמים ונוחים לשימוש לאדם המבוגר?

יש מכשירים מיוחדים לכבדי שמיעה או ראייה בהם המקשים גדולים ונוחים ללחיצה וצלילי הטלפון חזקים וברורים. אחד המכשירים היעילים לעניין זה מצויד במקשים עם תמונה של קרובי המשפחה. לחיצה על המקש מחייג ישירות את המספר המתוכנת. אפשר לתכנת מראש את המספרים עבור הקשיש וכך הוא לא צריך לקרוא מספרים או להקיש ספרות רבות.

כמו כן יש מכשירים שמותאמים עבור כבדי שמיעה: הם כוללים ווסת עוצמת הקול; במכשירים אחרים יש נורית אדומה שנדלקת בזמן שהטלפון מצלצל.

אם כבר מדברים על טלפונים, אז השאירו את מספר הטלפון שלכם לשכנים כדי שיהיו אנשי קשר שיעדכנו אתכם בעת הצורך. הקשר הטלפוני עם ההורים הוא חיוני עבורם ועבורכם במידה שווה ולכן כדאי ואף מומלץ לשמור על קשר קבוע.

החלק שלכם בהצלחה

בן משפחה סיעודי מוצא את עצמו אולי בפעם הראשונה, מתמודד עם קשיים בביצוע פעולות שבעבר היו פשוטות. כדי להרגיל את בן המשפחה למצב החדש, כדאי ללמד אותו באופן יסודי את המעברים מהכיסא לכיסא אחר, למיטה או לאסלה, כדאי לעזור למטופל יותר מפעם אחת, ולהתאמן איתו על המעברים בסבלנות ובערנות.

ביצוע מעברים באופן יעיל וגמיש יקל על המטפל ויעזור למטופל. שימוש פעיל ברגליים ובידיים אף משפר את זרימת הדם ותורם לחיזוק הגוף. אך בעיקר, תכנון המעבר והתחושה כי המטופל יכול לדאוג לעצמו ולהתנהל בשגרת יומו בתנאים החדשים, היא מפתח ראשוני וחשוב לעצמאותו ולמצב הרוח שלו.

כמובן שלא תמיד ניתן ליישם את כל הנאמר במאמר, ולפעמים כדאי לשקול פנייה לבית אבות סיעודי, ובדיוק לשם כך אנו ממליצים לך לעיין ברשימת בתי אבות סיעודיים הקרובים לאזור מגוריך.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן