ייפוי כוח מתמשך – למה זה כל כך חשוב?

תכנון לעתיד כרוך לא רק בשיקולים כלכליים, אלא גם בהיערכות לנסיבות בלתי צפויות שעלולות להשפיע על יכולתנו לקבל החלטות או לנהל את עניינינו. אחד הכלים המשפטיים הנותנים מענה לחשש זה הוא ייפוי כוח מתמשך.

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר (מעל גיל 18), לקבוע כיצד יטופלו ענייניו בעתיד ועל ידי מי, אם וכאשר הוא יגיע למצב שבו לא יוכל לטפל בכך בעצמו. זאת בתנאי שהוא מבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ייפוי הכוח המתמשך.

האדם הממנה, בוחר מרצונו, בשלב שבו הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות, לגבי הטיפול בענייניו אם וכאשר מצבו ידרדר, אם כתוצאה מזקנה, ממחלה או מתאונה. ייפוי הכוח יכול לכלול הנחיות מוגדרות, ויכול גם לאפשר למיופה הכוח שיקול דעת עצמאי. ייפוי כוח מתמשך יכול להוות חלופה למינוי אפוטרופוס.

מיופה כוח, שנבחר על ידי הממנה על סמך קרבה עם הממנה ויחסי אמון או בשל מומחיותו המקצועית, יהיה מוסמך לפעול בעתיד, בשם הממנה כאשר לא יוכל עוד לקבל או לבצע החלטות הנוגעות לענייניו בעצמו, עניינים רפואיים, אישיים או ענייני רכוש – או רק לחלקם. הוא יכול לכלול גם "הנחיות מקדימות", שיבהיר איך הוא מבקש ממיופה הכוח לפעול בעתיד בכל אחד מהתחומים.

אישה זקנה שגרה בבית אבות חותמת על ייפוי כוח מתמשך אצל עורך דין

עריכת ייפוי הכוח המתמשך והחתימה עליו מתבצעות בפני עורך דין שהוסמך לכך במיוחד. בנוסף לחתימת הממנה, נדרשת גם חתימת מיופה הכוח. חתימות אלו מהוות הסכמה לתוכן ייפוי הכוח המתמשך. 
את ייפוי הכוח המתמשך החתום חובה להפקיד אצל האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

ניתן למנות כמה מיופי כוח לכל עניין ועניין, או מיופה כוח אחד אשר יטפל בעניינים האישיים, בענייני רכוש ובעניינים רפואיים.

ייעוץ והכוונה למציאת בתי אבות, דיור מוגן ומוסד סיעודי

חייגו ו 072-395-1175 

או השאירו פרטים:

ייפוי כוח מתמשך לעניינים אישיים

מתייחס לצרכים היום-יומיים של הממנה ולרווחתו האישית, לרבות מקום מגוריו, ענייניו  הנפשיים או החברתיים. זה כולל גם דאגה לפעילויות פנאי, לימודים, פעילויות העשרה, העסקה ועוד.

מתייחס לטיפול בכל נכסיו,  חסכונותיו ואף חובותיו  של הממנה. הממנה יכול להורות איך לנהוג בכספיו, איך לנהל את חשבונות הבנק, מהיכן להקצות כספים לדיור מוגן למשל, או למי לייעד סכומי כסף באופן קבוע או חד פעמי, טיפול בתשלום חשבונות, הגשת תשלומי מיסים וקבלת החלטות השקעה.

על מיופה הכוח יהיה לממש את בקשת הממנה ולהישאר במסגרת הברורה שהממנה התווה לו לניהול ענייניו הכספיים וענייני הרכוש.

ייפוי כוח מתמשך לעניינים רפואיים 

המחשבה כי אדם עתיד לאבד יכולת פיזית או כושר שיפוט וכשירות רפואית היא מאיימת מאוד, ובוודאי החשש מכך שאנשים אחרים יחליטו החלטות עבורו שהוא אינו בהכרח מסכים עמן.
ייפוי כוח מתמשך לעניינים רפואיים צריך לכלול התייחסויות לכל הנושאים הרפואיים ולכל רצונותיו של הממנה, הקשורות לבריאותו ולטיפוליו באופן מתמשך, על מנת שמיופה הכוח יוכל לדעת כיצד לפעול בכל סיטואציה.
ככל שאדם מתבגר ומזדקן לעיתים הוא מאבד את צלילות הדעת שפוגעת ביכולת שלו לקבל החלטות רפואיות בנוגע למצבו.  מתן ייפוי כוח מתמשך בעניינים הרפואיים הוא משמעותי ואף מעוגן בחוק זכויות החולה, תשנ"ו 1996, בו נקבע כי אדם רשאי למנות מיופה כוח ולהעניק לו סמכות להחליט עבורו על עניינים רפואיים מסוימים, כאשר האדם אינו כשיר לכך בעצמו. " מטופל רשאי למנות בא כוח מטעמו שיהיה מוסמך להסכים במקומו לקבלת טיפול רפואי; בייפוי הכוח יפורטו הנסיבות והתנאים שבהם יהיה בא כוח מוסמך להסכים במקומו של המטופל לטיפול רפואי" (16 א).

ייפוי כוח מתמשך הוא ללא ספק המסמך המשפטי החשוב ביותר המציב את האדם ורצונותיו במרכז אם וכאשר הוא מגיע למצב של חוסר תפקוד. ייפוי כוח מתמשך נועד להגן על הפרט, לשמור על עצמאותו ולכבד את רצונותיו. 

המאמר נכתב ע"י עודד וולף, עו"ד מומחה לענייני משפחה וייפוי כוח מתמשך. למידע נוסף >>

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן