תקופת הקורונה והאתגרים בקרב הקשישים

כולנו חווינו את הסגרים ואת הפחד מהקורונה, אך בעוד שהצעירים שבנו עצמאיים, מחוברים לעולם הדיגיטלי וכמעט שלא נמצאים בקבוצת סיכון, אצל הקשישים המצב שונה. תקופת הקורונה השפיעה באופן משמעותי על הקשישים כשאלו חוו סיכון גדול מהמחלה ובמקביל חוו בדידות וניתוק.

הקורונה השפיעה על כולנו באופן דרסטי, אך אצל הקשישים ההשפעה הייתה שונה מבחינת הסיכון ומבחינת הניתוק מחיי היום יום. אנשים מבוגרים נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר בשל הגיל שלהם ובשל מחלות רקע קודמות כמו לחץ דם גבוה, סוכרת ואחרות. הצורך בתמיכה והגנה מדאיג לא רק את הקשישים אלא גם את בני המשפחה.

אתגר ההתמודדות מול המחלה

בכל הנוגע לקשישים, האתגר מול מחלת הקורונה משמעותי. ראינו ושמענו כי בני ה-65 ומעלה נמצאים בקבוצת סיכון וכי רוב הנפטרים היו מעל גיל 80. כמו כן, בתחילת המגפה בתי אבות רבים דיווחו על הידבקויות והתקשו לעצור את מעבר הנגיף בין דייר אחד למשנהו. ההשפעה הייתה פיזית, על הדיירים אך גם נפשית כשהביקורים מבחוץ בוטלו או צומצמו באופן משמעותי וכמובן, החל פחד אמיתי ומוצדק מפני הקורונה.

אישה זקנה בבית אבות חובשת מסכה עם המטפלת בתקופת הקורונה

האתגר הוא לא רק נחלת הקשישים ובתי האבות שבתחילה לא ידעו כיצד להתמודד מול המחלה, יודעים היום הרבה יותר טוב כיצד להתמודד עם ההתפשטות שלה במקום. 

היום, גם במחלקות הסיעודיות מקפידים יותר מתמיד על היגיינה, על זיהוי התסמינים בשלב מוקדם ונזהרים שבעתיים מהדבקה.

ייעוץ והכוונה למציאת בתי אבות, דיור מוגן ומוסד סיעודי

חייגו ו 072-395-1175 

או השאירו פרטים:

התמודדות מול הבדידות הקשה

ללא כל ספק, הקשישים נמצאים בקבוצת סיכון, אך לצד הצורך להתגונן מפני המחלה עלה קושי גדול ומשמעותי, קושי הבדידות. עם התפרצות המגפה וההבנה כי היא עוברת כאש בשדה קוצים, הגבילו ואף ביטלו את היכולת לבקר בבתי האבות. קשישים אשר התגוררו בביתם נאלצו להישאר סגורים בלי לראות את משפחתם וסבלו מחוסר חברה.

לצד ההבנה כי אין לסכן את הקשישים במחלה, ברור כי הבדידות פוגעת בהם, באיכות חייהם ובמצבם הנפשי. בקרב חלק מהקשישים, כל תקופה של סגר מובילה לא רק לתחושה נפשית קשה אלא להימנעות ממזון בריא, צמצום המקלחות והפחתת הפעילות הגופנית. כל אלה משפיעים באופן עקיף על הבריאות הפיזית ונובעים בשל חוסר ביטחון וחוסר בתמיכה שכל כך נדרשת מהקרובים.

מעבר לבית אבות בתקופת הקורונה

תקופת הקורונה עשויה להיות מבלבלת ולהקשות על קבלת החלטות בחיים. הדבר נכון לכולנו ובמיוחד לקשישים אשר הגיעו לשלב בו הם זקוקים לתמיכה מהסביבה. 

בשל הסיכון מהידבקות והתפרצויות שהתרחשו בבתי אבות ובמחלקות סיעודיות, עלה החשש לעבור לבית אבות או לדיור מוגן. 

החשש הזה מטריד לא רק קשישים אלא גם את בני משפחותיהם שרוצים לתת להם את הטוב ביותר ובמיוחד בתקופה זו של החיים.

לצד החששות, ברור כי לבדידות יש השלכות קשות על הקשישים וכי דווקא עכשיו חשוב כל כך להיות במסגרת שמאפשרת לחיות חיים בריאים יותר. 

מקום שמספק ארוחות מזינות, שיכול לספק טיפול רפואי בזמינות גבוהה ושיציע חברה ופעילויות לקשישים. 

היום בתי האבות ומרכזי הדיור המוגן יודעים להתמודד טוב יותר עם הקורונה מבחינת מניעת הדבקות, הם מקפידים על סינון המבקרים וכבר יודעים לזהות את תסמיני המחלה בשלבים המוקדמים שלה.

המשימה – הגנה פיזית ונפשית כאחד

בחירת בית אבות או דיור מוגן אינה פשוטה והיא הופכת למורכבת ככל שהקשיש זקוק ליותר עזרה ומתקשה בביצוע פעולות יום יומיות. 

הרצון שהקשיש יהיה במקום שמתאים לו, מקום שיגן עליו ושאפשר יהיה לסמוך עליו, מעלה רגשות רבים ואלו מורכבים עוד יותר בתקופת הקורונה. 

עכשיו לא מספיק לבדוק כי המקום יכול להציע את התמיכה והכלים הנדרשים לקשיש אלא יש לבחון כי הוא מוגן ככל האפשר מפני הנגיף.

עם זאת, גם בתקופה הזו יש לראות את מכלול הדברים, את היתרונות והחסרונות ולשאול האם החיים בבית, לבד או עם מטפל, עדיפים על פני בית האבות או הדיור המוגן. 

יש לזכור כי גם בבית לא תמיד הקשיש יכול לקבל את כל התמיכה שהוא נדרש לה והדבר מסובך עוד יותר עם הריחוק החברתי. 

כאשר המשפחה לא יכולה לבדוק מה שלום הקשיש, בשל בידוד וחשש מהדבקה, הקשיש עשוי למצוא את עצמו לבד בתקופה שהוא זקוק לתמיכה.

בחירת בית אבות או דיור מוגן בתקופת הקורונה

בבחינת הנושא ובבחינת בית האבות יש לבצע מיפוי של הצרכים. להבין מהן היכולות של הקשיש, מהם הצרכים שלו, מהן הזכויות שלו מבחינה סוציאלית ומה המשפחה שלו הייתה רוצה עבורו. 

בהתאם אפשר להתחיל לערוך רשימה של בתי אבות שיכולים להתאים לקשיש ולמשפחתו. לאחר סינון ניתן לבצע מפגש עם בית האבות ולבחון את ההרגשה של הקשיש והמשפחה.

ברגע שהתקבלה ההחלטה לעבור לבית אבות מסוים, חשוב להמשיך ללוות את הקשיש ולהיות שם עבורו, בהתאם לצורך. 

הימים הראשונים עשויים להיות מבלבלים יחסית וחשוב להיות בקשר ולבוא לבקר במקום, בהתאם לאפשרות ולהנחיות. 

לאחר ההתאקלמות חשוב להקפיד על תקשורת מול הקשיש ומול בית האבות ולראות כי הוא מקבל מענה פיזי ורגשי כאחד.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן