ADL - מידע אודות הפעולות הנבדקות במבחן וזכאות לגמלת סיעוד

גמלת סיעוד ניתנת לאנשים שנמצאים לאחר גיל פרישה ושנמצאו כנזקקים לאדם נוסף לצורך סיוע בביצוע פעולות יום יומיות. הגמלה משולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי לפי שש רמות זכאות כשהרמה נקבעת בהתאם לבדיקת תפקוד ולרוב לאחר מבחן ADL.

מבחן ADL – Activities of Daily Living מתבצע לאחר הגשת בקשה לגמלת סיעוד ולאחר שנמצא כי האדם עומד בתנאי הזכאות הבסיסיים. תנאי הזכאות הם: האדם לאחר גיל פרישה (62 בנשים, 67 בגברים), הוא מתגורר בביתו והכנסותיו החודשיות הן מתחת לרף שנקבע (9,260 ₪ לחודש ליחיד, 13,890 ₪ לחודש לזוג). לצורך בדיקת ההכנסה לא יחושבו קצבאות לשורדי שואה ופרעות הנאצים.

הפעולות הנבדקות במסגרת מבחן ADL

המבחן בא לבדוק את הפעולות היום יומיות והוא מבוצע בביתו של האדם על ידי נציג מקצועי מטעם המוסד לביטוח לאומי.

הנציג יבחן את מידת העצמאות של האדם בששת הסעיפים הבאים:

אישה זקנה עושה בדיקת ADL

1. אכילה

יבחן האם האדם מסוגל לבצע את כל הפעולות הנדרשות לצורך הזנה: הכנת אוכל או חימום, הגשה ואכילה. בנוסף, יבחן האם האדם יכול ליטול בעצמו את התרופות שהוא נדרש להן.

2. שכיבה

כל הפעולות הנדרשות לשכיבה וקימה מהמיטה. בכך יבחן האם פעולות אלו עשויות לסכן את האדם והאם הוא עלול ליפול או לפגוע בעצמו בניסיון לשכב ולקום.

3. רחצה

בחלק זה יבחן האם האדם מסוגל לבצע בבטחה את כל הפעולות הנדרשות ממנו לצורך המקלחת ובכלל זה גם כניסה ויציאה למקלחת באופן שלא יסכן אותו.

4. הלבשה

בבחינת הלבוש, הבוחן ירצה להעריך האם באפשרותו של האדם להתלבש ולהתפשט באופן מלא ובכך גם בגדים תחתונים.

5. ניידות בבית

יבחן האם האדם מסוגל להגיע בביתו ממקום אחד לאחר ללא עזרה חיצונית ובלי לסכן את עצמו. הבוחן ירצה לדעת על נפילות קודמות, אם היו וזאת כדי להעריך את יכולת התנועה.

6. שליטה על הסוגרים

בסעיף זה ירצה הבוחן לדעת האם האדם מסוגל לשלוט על הסוגרים והאם יש לו יכולת להגיע לשירותים בכוחות עצמו וכן לקום מהם.

ייעוץ והכוונה למציאת בתי אבות, דיור מוגן ומוסד סיעודי

חייגו ו 072-395-1175 

או השאירו פרטים:

איך נקבע הניקוד במבחן

מבחן ADL יכול להיות לא נעים (בלשון המעטה) ורבים מנסים להציג יכולות שונות מכפי שהן במציאות. אחד הדברים שחשוב לזכור הוא שהמטרה של הבוחן היא להעריך מהן היכולות של האדם בכל אחת מהסעיפים שלמעלה.

הבוחן יכול להשפיע על קבלת הקצבה אותה יקבל הנבחן והוא יעריך את היכולות השונות כדי לבדוק האם האדם יכול להסתדר בביתו בכוחות עצמו, האם נשקפת לו סכנה בביצוע פעולות יום יומיות והאם הוא זקוק לטיפול צמוד קבוע או חלקי.

בעבור כל אחד מהסעיפים נותן הבוחן ניקוד הנע בין 0 ל-3. המספר 0 (אפס) מסמן כי לאדם יש יכולת תפקודית מלאה באותו סעיף וכי הוא כשיר לבצע אותו, בלי לפגוע בעצמו. המספרים 3-1 מסמלים כי האדם זקוק לתמיכה וככל שהמספר גבוה יותר כך הוא מסמל שיש לאדם פחות יכולת לבצע את הפעולה והוא זקוק לסיוע בביצועה.

לאיזה סיוע זכאי האדם על פי הניקוד

מבחן ADL והניקוד באים לבדוק האם האדם יקבל גמלת סיעוד או לא ואם יקבל, האם היא תהיה חלקית או מלאה. לצורך כך יחושבו סך הנקודות שקיבל ואם השכלול הסופי עומד על 6-2.5 הוא יקבל גמלת סיעוד חלקית. אם השכלול הסופי עומד על 6 נקודות ומעלה, הוא יהיה זכאי לגמלת סיעוד מלאה.

ההחלטה על קבלת הגמלה יכולה להשפיע על איכות חייו של האדם ולכן חשוב מאד להציג את התמונה המלאה בפני הבוחן, גם אם הבחינה עצמה לא נעימה. מומלץ לדאוג שיהיה עם האדם קרוב משפחה נוסף אשר יוכל לתווך על פי הצורך ולהציג בפני הבוחן נתונים שונים אם עולה הצורך (למשל על נפילה שאירעה בתקופה האחרונה).

מעבר להחלטה על קצבת סיעוד, כאשר התוצאה היא 4.5 נקודות ומעלה, האדם יכול להעסיק עובד זר. המוסד לביטוח לאומי אף ישתתף בעלויות העסקת העובד. במקרים בהם ניתנת תוספת ניקוד בודד או כאשר גיל המטופל הוא 90 ומעלה, במידה ותוצאת מבחן ADL היא 4 נקודות ומעלה יינתן היתר להעסקת עובד זר.

מבחן ADL חוזר

במקרים בהם חלה הידרדרות במצבו של האדם אשר נבחן בתחילה, ניתנת לו האפשרות לבקש לבצע מבחן ADL בשנית. כמו כן, יתכן והמוסדר לביטוח לאומי יחליט לבצע מבחן תלות חוזר. תוצאות המבחן יכולות להרחיב את זכאות הקצבה אך במקרים מסוימים עשויות גם להוביל להפחתה או שלילה של הקצבה, תלוי במצבו של הנבדק ובתוצאות המבחן.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן