מהצפון לדרום: איך בתי אבות בישראל משקפים את הפסיפס התרבותי שלנו?

החברה הישראלית מכילה בתוכה עולים ותיקים וחדשים, ילידי הארץ, יהודים, דרוזים וערבים ומגוון רחב ביותר של שפות השזורות זו בזו. מעין פסיפס אנושי ייחודי רק לנו.
וכך – אנו מתרשמים לאור היכרותנו הנרחבת עם בתי האבות בארץ – הם מהווים מעין ראי המשקף את הפסיפס התרבותי, החברתי והדתי שמרכיב את החברה הישראלית כולה.

קבוצה של מבוגרים משחקים יחד קלפים בבית אבות- חיה רמתי

מודלים שונים של זקנה הקשורים לפסיפס החברתי בישראל

חוקרי הזקנה מגדירים מודלים שונים של זקנה, שכל אחד מהם מייצג תפיסה שונות על זקנה ועל טיפול בהורים מבוגרים.

המודל המשפחתי- המסורתי

נפוץ – במגזר הערבי, החרדי, בקרב העולים מאתיופיה, בוכרה ותימן.
בחברות מסורתיות כגון אלו ההורה הקשיש, למרות מגבלותיו, עדיין שומר על מעמדו בקרב המשפחה והקהילה.
מאפיינים – אחריות הטיפול בהורה הקשיש והמוגבל מוטלת על המשפחה ולכן הקשיש נשאר לגור בביתו בקרב המשפחה ואינו מועבר למוסד. שליחה לטיפול מחוץ לבית נתפסת בחברה הזו כחוסר כבוד להורה. הנתונים מלמדים על כך, שאחוז הקשישים הערבים השוהים בבתי אבות בישראל נמוך מאוד יחסית לאוכלוסייה היהודית. אפילו אם הקשיש בחברה הערבית סובל ממוגבלות קשה, הפנייתו למסגרת מוסדית הינה נדירה.

המודל המודרני

נפוץ – באוכלוסייה החילונית, עולים ותיקים מאירופה ומארה"ב, ילידי הארץ.
מאפיינים – הקשיש מחפש איכות חיים גבוהה ככל האפשר עם דגש על שימור העצמאות שלו ועל קיום חיים פעילים ומשמעותיים גם בגיל המבוגר.
מעבר לבתי אבות או לדיור מוגן אינו נחשב לפגיעה בכבודו כמו במודל המסורתי. תפקיד המשפחה במודל זה הינו לתמוך בקשיש בעת המעבר לבית אבות ולשתף פעולה עם המוסד בו הוא נמצא, אך לא להיות אחראית על הטיפול בו.

מודל בתי האבות לפי ארץ העלייה

נפוץ – בעיקר אצל עולים מבריה"מ לשעבר ומאתיופיה.
מאפיינים – הגירה לארץ חדשה הינה תמיד תהליך המלווה בקשיים רבים, כגון: שליטה בשפה, שינוי במעמד החברתי, הצורך להתמודד עם שינויים תרבותיים, תחושת חוסר שייכות ולעיתים אף בדידות.
ככל שהעלייה מתבצעת בגיל מבוגר יותר, כך ההסתגלות הינה בעייתית יותר.
קשישים אלו לרוב תלויים במשפחה מבחינה כלכלית ובצורך בעזרה להיקלט בארץ. ישנם בתי אבות לעולים מרוסיה או מאתיופיה המותאמים לתרבות ולשפה הייחודיים של כל קבוצה.

מודל הזקנה הפגיע

נפוץ – בקרב קשישים מעוטי יכולת, עריריים, ניצולי שואה או חסרי תמיכה משפחתית.
מאפיינים – זקוקים לעזרה משירותי רווחה, ביטוח לאומי, עמותות וסיוע ממשלתי. קשישים אלו משולבים לרוב בבתי אבות סיעודיים או בדיור ציבורי ונתמכים ע"י חוק סיעוד.

חשיבות ההתייחסות לתרבות ולמסורת

כשקשיש עוזב את ביתו ועובר לגור בבית אבות, חשוב לשמר עבורו את זהותו, שורשיו, מנהגיו וכל מה שמוכר לו כל חייו. כך יוכל להרגיש "בבית" גם כשאינו חי בביתו. לכן, מקפידים בתי האבות להתאים עצמם מבחינה תרבותית וחברתית לאוכלוסייה המתגוררת בהם. הדבר חשוב במיוחד לקשישים המתמודדים עם ירידה קוגניטיבית, שאצלם המוכר והידוע מפחית חרדה ומעניק להם ביטחון ותחושת שייכות.

דוגמה המתארת את חשיבות ההתייחסות לתרבות ולמסורת כשקשיש עובר להתגורר בדיור מוגן או בבית אבות:

שמעון, יליד ירושלים, מקפיד כל חייו על אורח חיים דתי. לקראת גיל 80 החל מצבו הבריאותי להידרדר וילדיו החליטו להעביר אותו לבית אבות שהיה הקרוב ביותר לביתם, כדי שיוכלו לבקר אותו בקביעות. הבעיה היתה – שבית האבות הזה לא היה בית אבות דתי. שמעון היה מאד לא שבע רצון מבית האבות משום שהמזון שקיבל לא היה בדרגת הכשרות שהקפיד עליה ולכן מיעט לאכול. כמו כן, מוסיקה הופעלה בשבת במרחב המוסד – דבר שהפריע לו מאד וכן לא היה לו מקום להתפלל.
הוא התחיל להסתגר בחדרו, מצב רוחו ירד משמעותית והוא הפסיק להשתתף בפעילויות חברתיות. כשהבחינו ילדיו במצבו פנו להנהלת בית אבות ובעקבות כך בוצעו כמה שינויים לרווחתו של שמעון: סופק לו אוכל כשר בפיקוח המקובל עליו, הופסקה השמעת מוזיקה בשבת באגף שבו גר והוקצה חדר מיוחד לתפילות, שאליו הצטרפו עוד כמה דיירים לתפילות יומיות ובחגים.
שמעון סיפר לנו בדמעות: " מאז שניתן לי לשמור על מה שיקר לי – אני מרגיש בבית וזה נותן לי כוח להמשיך ורצון להיות חלק מהמקום".

 

מאפיינים של הפסיפס התרבותי והחברתי בישראל דרך מגוון בתי האבות בארץ

– בתי אבות המשלבים דיירים ממגזרים מעורבים, עולים חדשים וקשישים החיים שנים רבות בארץ. במסגרות רב-תרבותיות אלו נוצרת אינטראקציה בין הדיירים ונבנה מרקם משותף חברתי ותרבותי ביניהם. המרקם הרב תרבותי מתבטא גם באינטראקציה בין הדיירים לצוותים המטפלים בהם – שגם הם מגיעים מרקעים מגוונים ושונים.

– ישנם בתי אבות המיועדים לקבוצות תרבותיות ספציפיות, כגון: בית אבות ספרדי, בית אבות יוצאי אירופה וכדו'.

– ישנם בתי אבות לשומרי מסורת ולאוכלוסייה דתית המקפידים על שמירת השבת, כשרות מוקפדת, בית כנסת בתוך המוסד ועוד.

– ישנם בתי אבות לאוכלוסיות מדתות ספציפיות: מוסדות מוסלמיים או מוסדות נוצריים-ערביים – שבהם יש דגש רב על המסורת והתרבות הייחודית להם.

פעילויות תרבות וחברה

– קיימים בתי אבות המציעים פעילויות פנאי המחולקות לפי שפות ומוצא תרבותי ויש כאלו המציעים פעילויות פנאי המתאימות לכלל הדיירים.
– מפעילים אירועי מוזיקה, ריקודים ופעילויות פנאי לפי טעמם של הדיירים.

תזונה

בתפריטי בתי האבות יש התייחסות למאכלים האופייניים לתרבויות השונות, בהתאם לאוכלוסייה המתגוררת במקום.

בהתייחס לכל הנכתב למעלה ובהתאם לידע הרב שרכשנו עם השנים

נוכל לומר, שבבתי אבות רב תרבותיים, הפועלים לצד בתי אבות המיועדים לאוכלוסיות ספציפיות ובהם קיימים שירותים מותאמים תרבותית, מושם דגש על יצירת גשרים חברתיים ותרבותיים בין הדיירים למרות הרקעים השונים שלהם.
זאת, ממש כמו שנוצרה החברה בישראל – מעולים ממקומות רבים ומגוונים שהתמזגו יחד עם ילידי הארץ ולמדו זה את מנהגיו של זה.
המטרה היא לשלב בין תרבויות ולהתמודד בהצלחה עם פערים בין תרבותיים.

האם המאמר עזר לך להבין את הנושא?
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות למציאת בית אבות ליקיריכם

חייגו 072-395-1175

או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן